سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگهداری از توله سگ بدون مادر

نگهداری توله سگ بدون مادر و چند روزه کار راحتی نیست و نیاز به علم و مهارت کافی داره. در این مقاله از ایران چاوچاو میخوایم قدم به قدم نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده تا دو ماهگی رو باهم یاد بگیریم.

در هفته های اول زندگی یه توله سگ، بیشتر وقت توله به شیر خوردن، تلاش برای گرم موندن و رشد دادن مهارت های اجتماعی اش اختصاص داده میشه.

در بیشتر موارد ما آدم ها فقط غذا در اختیار سگ مادر قرار میدیم و بزرگ شدن توله ها رو تماشا میکنیم. همه کارهای حیاتی که باید برای زنده موندن توله سگ چند روزه انجام بشه، توسط مادرش انجام میشن.

در مواردی که توله سگ بدون مادره یا از مادرش جدا شده، نگهداری از توله سگ تازه به دنیا امده به عهده شماست.

 

غذای توله سگ تازه به دنیا آمده تا دو ماهگی

تغذیه مهم ترین فاکتور در رشد و نمو توله سگ هاست. توله سگ نوزاد از شیر مادرش تغذیه میکنه. شیر مادر همه مواد لازم و مورد نیاز برای رشد و تامین انرژی توله رو داره.

اگر قراره از توله سگ چند روزه ای مراقب کنین که مادر نداره، بهتره در مورد تغذیه اش با شیر خشک توله سگ و شیر دادن با استفاده از شیشه شیر، با دامپزشک مشورت کنین.

فراموش نکنین که توله ها بسیار حساس و آسیب پذیر هستن و اگر نحوه درست استفاده از شیشه شیر رو بلد نباشین ممکنه شیر داخل ریه توله سگ نوزاد بره و مشکلات جدی براش درست کنه.

شیر دادن به توله سگ

حتما برای شیر دادن به توله سگ تازه به دنیا اومده از شیر خشک مخصوص توله سگ استفاده کنین. شیر گاو یا هر شیر دیگه ای میتونه باعث اسهال در توله سگ ها بشه.

برای فهمیدن مقدار شیری که باید به توله بدین به جدول روی بسته بندی نگاه کنین. توله ها در سنین مختلف به میزان انرژی و مواد غذایی مشخصی نیاز دارن که با توجه به پروسه ساخت شیر توسط کارخانه سازنده تعیین و روی بسته بندی درج میشن.

فرمول موقت به عنوان غذای توله سگ چند روزه:

اگر به شیر خشک دسترسی ندارین میتونین چند وعده اول از فرمول زیر برای غذا دادن به توله سگ استفاده کنید.

البته تاکید میکنم که این فرمول موقتی هست و باید حتما با شیر خشک مخصوص جایگزین بشه:

  1. 1 لیوان شیر بُز
  2. 1 عدد زرده تخم مرغ (سفیده رو جدا کنید)
  3. 1 لیوان ماست پرچرب
  4. نصف قاشق چایخوری عسل

اینا رو باهم مخلوط کنید، داخل شیشه شیر بریزید و به توله بدید.

توجه: اگر شیر بز در دسترستون نیست موقت میتونید 2 لیوان و نیم شیر گاو پرچرب (3% چربی) را اونقد بجوشونید تا حجمش به 1 لیوان برسه و به جای 1 لیوان شیر بز ازش استفاده کنید.

 

شیر دادن به توله سگ نوزاد چه مدت یکبار باید انجام بشه؟

توله سگ ها تا یک هفتگی هر 2 ساعت یک بار باید شیر بخورن و این به معنی اینه که اگر مراقبت از یه توله سگ تازه به دنیا اومده رو بر عهده گرفتین، باید یک هفته بدخوابی رو تحمل کنین!

هرچی توله ها بزرگتر میشن، فواصل بین شیر خوردنشون بیشتر میشه. به توله های زیر 10 روزه هر 3 ساعت و از 18 روزگی هر 5 تا 6 ساعت باید شیر بدین.

در حدود یک ماهگی میتونین توله سگ رو با غذای جامد آشنا کنین. یه غذای ایده آل برای شروع میتونه غذای خشک مخصوص توله سگ زیر 2 ماه (استارتر) باشه که با شیر مخصوص سگ قاطی شده و به صورت پوره دراومده.

در 1 ماهگی از 6 وعده ای که توله در طول روز غذا میخوره، 4 وعده اش شیر و 2 وعده اش غذای جامد میتونه باشه.

توله سگ ها میتونن از 2 ماهگی غذای جامد بخورن و خوردن شیر رو به طور کامل کنار بذارن ولی فراموش نکنین که کم کردن وعده های شیر و جایگزین کردنشون با غذای جامد رو به صورت آهسته و تدریجی انجام بدین.

فروش سگ پامرانین?

گرم نگه داشتن توله سگ بدون مادر

توله سگ های نوزاد زیر 3 هفته برای گرم موندن به مادرشون وابسته هستن.

به محض اینکه توله سگ نوزادی رو پیدا کردین میتونین با استفاده از یه کیسه یا بطری آب گرم گرمشون کنین.

اگر هیچ وسیله ای در دسترستون نبود، با چسبوندنش به بدن خودتون و تماس دادن مستقیمش با پوست بدن میتونین گرمش کنین تا به وسایل مناسب دسترسی پیدا کنین. به آرامی پوست بدنش رو ماساژ بدین تا به جریان خون کمک کنه.

در منزل، یک پتو رو روی هیت پد یا تشک گرمایشی یا کیسه آب گرم قرار بدین و توله رو روی اون یا کنارش بگذارین. مطمئن بشین که میتونه هرموقع خواست حرکت کنه و از منبع گرما دور بشه. حواستون باشه که گرمای زیاد براش خوب نیست و اگر بیقرار شد دمای محیط رو کم کنین.

هیچ وقت اجازه ندین توله سگ ها خیس بشن. اگر جاشون رو کثیف کردن سریعا با دستمال مرطوب تمیز و خشکشون کنین.

وزن توله سگ تازه به دنیا آمده چقدر باید باشه؟

وزن نوزاد سگ ها بستگی به نژاد سگ داره ولی طبق یه قانون کلی میشه گفت در طول هفته اول زندگی یه سگ، وزنش دو تا سه برابر میشه.

افزایش وزن روزانه 10 تا 15% برای توله سگ ها تا 1 ماهگی کاملا نرمال و طبیعی هست.

توله سگ های نوزادی که روزانه کمتر از این میزان وزن اضافه کنن، ممکنه زنده نمونن.

چطوری به توله سگ بدون مادر کمک  کنم دستشویی کنه؟

توله سگ ها در طول هفته های اول زندگیشون برای دستشویی کردن به مادرشون نیازمند هستن. اونا نمیتونن به صورت مستقل ادرار و مدفوع دفع کنن.

سگ مادر، به صورت غریزی با لیسیدن ناحیه تناسلی توله سگ نوزاد عمل دفع ادرار و مدفوع رو در اون ها تحریک میکنه.

پس شما موظف هستین هر دفعه غذا خورد به فاصله نیم تا یک ساعت بعد از هر وعده غذایی، با پنبه ای که کمی مرطوبه، ناحیه تناسلی و مقعد توله رو ماساژ بدین و تا وقتی که عمل دفع ادرار یا مدفوع انجام بگیره، این کار رو ادامه بدین.

بهتره برای این کار از پنبه یا تکه ای پارچه استفاده کنین و اون رو توی آب گرم بزنین تا گرما و رطوبت زبان مادر رو برای توله تداعی کنه.

در حدود 3 تا 4 هفتگی توله ها توانایی دستشویی کردن بدون کمک رو به دست میارن.

 

فروش سگ چاوچاو?

بعد از 2 ماهگی توله سگ چه موقع چی کار کنیم؟

در مسیر زندگی سگ ها ، مهم ترین نکته انجام اقدام درست در زمان مناسبه.

برای مثال:

اگر در موقع درست طرز مواجه شدن با ادم ها و سگ های دیگه رو به سگ یاد ندید و سنش بگذره، سگ شما در آینده به غریبه ها یا حیوانات دیگه واق واق میکنه و نسبت بهشون حساس و خشن میشه.

بعد از اون، برطرف کردن این مشکل برای سگ و یاد دادن پارس نکردن بهش، خیلی زمان بر و سخت میشه.

یه مثال دیگه بزنم،

یا اگر به موقع و در سن مناسب مسواک زدن رو برای سگ شروع نکنید، وقتی بزرگ میشه هیچ وقت اجازه نخواهد داد که براش مسواک بزنید و مجبور میشید برای حفظ بهداشت دندان هاش پیش دامپزشک برید و برای جرم گیری دندان هاش هزینه کنید و سگ بیچارتون هم هربار باید بیهوش و اذیت بشه.

یا اینکه در صورت آگاهی نداشتن از زمان بلوغ سگ ها و تغییرات فیزیولوژیک و رفتاریشون، نمیدونین چی طبیعیه و چی غیر طبیعی و ممکنه دچار نگرانی، سردرگمی و ترس بشید و کار مناسب رو در زمان مناسب انجام ندید. این باعث میشه خیلی از عادت های بد سگ که در این سن به وجود میان، مثل علامت گذاری، تا مدت ها باهاش باقی بمونن.

تجربه جذاب نگهداری از توله سگ بدون مادر

نگهداری از توله سگ تازه به دنیا آمده شاید اولش سخت و طاقت فرسا باشه، ولی وقتی مراحل اولیه زندگی رو پشت سر گذاشتن و به سگ بالغ تبدیل شدن، نتیجه زحماتتون رو میبینین.

رابطه ای که بین شما و توله ای که از چند روزگی بزرگش کردین، به یه رابطه دوستی عمیق و جدانشدنی تبدیل میشه که هردو ازش لذت خواهید برد.

آیا شما تا به حال از یه توله سگ نوزاد مراقبت کردین؟ مراقبت از اون چه سختی هایی داشته؟ الان اون سگ چند سالشه؟ چه توصیه هایی برای کسایی دارین که یه سگ نوزاد پیدا کردن؟

نظراتتون رو در قسمت دیدگاه ها با ما در میون بگذارین.

 

 

فروش سگ چاوچاو

فروش سگ پامرانین

 

 نگهداری از توله سگ بدون مادر